Airbands

Airbands zijn onderdeel van een effectieve trainingsmethode die gebruik maakt van de voordelen van bloedstroombeperking. Dit vermindert de tijd en intensiteit die nodig is om spieren op te bouwen en kracht te vergroten. Hierdoor is deze trainingsmethode zeer bruikbaar in bijvoorbeeld een revalidatietraject of bij ouderen die spiermassa hebben verloren. Maar ook voor getrainde en niet getrainde sporters kunnen airbands effectief werken bij het vergroten van o.a. spiermassa.

 

Wat is bloedstroombeperking en is dit een veilige manier van trainen?

Bij een Blood Flow Restriction (BFR) training wordt de desbetreffende spier voor ongeveer 70% afgekneld. Hierdoor werkt je bloedsomloop niet meer zoals die normaal zou werken. Dit heeft als gevolg dat er bloed naar je spier toe kan stromen, maar het kan er niet meer uit. Als het ware boots je een omgeving na waarin je traint met zware gewichten. Doordat de doorbloeding van de spier is beperkt wordt ook het zuurstof toevoer verminderd. Hierdoor wordt je spier net zoveel gestimuleerd als bij een normale training maar dan met minder gewicht.

BFR-training is een veilige manier van trainen. Echter, voordat onze fysiotherapeuten of personal trainer hiermee van start gaan zal er eerst gescreend worden op eventuele risicofactoren, zoals bijvoorbeeld zwangerschap of een verminderde bloedsomloop. Op deze manier weten wij zeker dat wij op een veilige manier kunnen trainen.

 

Hoe werken airbands en wanneer is dit voor mij interessant?

De airbands, te zien op de foto, worden op je armen of benen geplaatst en door middel van een app kan de gewenste druk bepaald worden. Hierbij is het belangrijk om de banden op de juiste plaats te bevestigen. Hier zal onze fysiotherapeut of personal trainer uiteraard ook bij helpen.

De inzet van Airbands als onderdeel van BFR-training is voor verschillende groepen zeer interessant:

  • Sporters (zowel getraind als niet getraind) die spiermassa willen opbouwen. Door de inzet van airbands wordt het lichaam minder belast waardoor het herstel korter duurt.
  • Mensen die bezig zijn met revalideren.
  • Ouderen met een verminderde spiermassa.
  • Patiënten met artrose.

Airbands training

Daarnaast blijkt dat de inzet van airbands een positief effect heeft op het uithoudingsvermogen, explosiviteit, balans en mobiliteit.

 

Wil jij pijnvrij bewegen of op sportief gebied groeien?

Benieuwd hoe het trainen met airbands jou kan helpen? Plan dan online een afspraak in of bel naar 045-2600099 of 06-29135161. Wij streven er altijd naar om jouw afspraak binnen 24 uur ingepland te hebben. Mocht jij eerst meer informatie willen, kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen via de bovengenoemde telefoonnummers.

 

HulsbergKaalstreek 4, 6336 AZ

MargratenBergemotte 2, 6269 BB

ValkenburgDe Leeuwhof 4a, 6301 KZ

GulpenRijksweg 59, 6271 AC

VoerendaalKerkplein 1, 6367 EN

Hulsberg (Revalidatie en training)Schoolsstraat 9, 6336 AN

Bel mij terug