Dry needling

Dry needling is een behandelmethode die zijn oorsprong vindt in Canada. Het doel van deze techniek is om spieren langdurig te ontspannen. Deze behandeling wordt vooral ingezet wanneer een massage ontoereikend is. Onze therapeut gaat samen met jou op zoek naar de zogenaamde ‘triggerpoints’ in uw spieren. Dit zijn pijnlijke, harde punten binnen een spier die klachten kunnen geven. Denk hierbij aan klachten als pijn, tintelingen, verminderde kracht en bewegingsbeperking.

Wanneer de fysiotherapeut deze punten heeft vastgesteld, wordt er een naaldje ingebracht. Door het naaldje op en neer te bewegen volgt er een korte, felle aanspanning in de spier. Vrijwel direct daarna ontspant de spier, met verminderde klachten als gevolg.

Bij welke klachten is dry needling zinvol?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook voor problemen zorgen in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen. De meest voorkomende triggerpoints zitten in je nek, schouder, rug of bil en kunnen zich uiten in pijn of stijfheid in de spieren. Ook bewegingsbeperkingen of verminderde kracht in betrokken spieren en/of gewrichten zijn veel voorkomende verschijnselen. Regelmatig gebeurt het dat pijnontwijkend gedrag optreed. Je gaat dan ‘anders’ bewegen om de pijn te ontwijken of te verlichten waardoor weer nieuwe klachten ontstaan.

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch, door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder of nek
  • Overbelasting of blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijking of verschillen in beenlengte

Curfs blijft doorontwikkelen

Curfs Fysio & Sport vindt het belangrijk dat de praktijk en de therapeuten zich blijven ontwikkelen op gebied van bestaande en nieuwe behandelmethodes. Door op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de fysiotherapie dragen we bij aan het behalen van de persoonlijke doelen van onze patiënten.

Dry needling is een perfect voorbeeld van de constante doorontwikkeling van onze therapeuten. Door de precieze aanpak kunnen de specifieke pijn- en aandachtspunten gericht behandeld worden. Waar reguliere spiermassage tekort komt, kan dry needling de bewuste spier dieper en intenser ‘triggeren’. Inmiddels hebben we bij diverse patiënten goede resultaten geboekt met deze nieuwe behandeling.

HulsbergKaalstreek 4, 6336 AZ

MargratenBergemotte 2, 6269 BB