2.  » Wat te doen bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

Wat te doen bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

december 2022
  2.  » Wat te doen bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

Wat te doen bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

december 2022
patellofemoraal pijnsyndroom

Het patellofemoraal pijnsyndroom is de medische benaming voor pijnklachten rond de patella (Latijn voor de knieschijf). Het is één van de meest voorkomende knieblessures en iedereen kan hiermee te maken krijgen.

Het komt het meest voor bij tieners en jongvolwassenen. Daarnaast komt het vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Veel hardlopers kunnen te maken krijgen met patellofemoraal pijnsyndroom, maar ook zeker bij andere sporten waarbij je veel rent en springt zoals turnen en basketbal komen de klachten voor.

Pijnklachten van dit syndroom zijn vervelend, maar zorgen niet voor schade aan de knie. Wat kan je doen bij het patellofemoraal pijnsyndroom en hoe kan een fysiotherapeut bij Curfs Fysio & Sport daarvoor zorgen?

Wat is patellofemoraal pijnsyndroom?

Patella is Latijn voor knieschijf en femoraal is afgeleid van het Latijnse woord femur wat bovenbeen betekent. De knieschijf ligt op het kniegewricht dat zich tussen het bovenbeen en het onderbeen bevindt.

Wanneer de knie bewogen wordt, schuift de knieschijf over het kniegewricht heen. Wanneer dit niet goed verloopt, kan irritatie ontstaat tussen de knieschijf en het kniegewricht. Als deze irritatie resulteert in pijnklachten op, onder of rondom de knieschijf dan wordt dit het patellofemoraal pijnsyndroom genoemd. De precieze plek van de pijn is vaak niet goed aan te wijzen.

patellofemoraal pijnsyndroom klachten

Oorzaken en symptomen van patellofemoraal pijnsyndroom

De oorzaak voor patellofemoraal pijnsyndroom is onduidelijk. Overbelasting, onderbelasting, een verkeerd beweegpatroon, spierzwakte, hypermobiliteit, een slechte balans of een plotselinge foute beweging zou de pijn kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn het niet goed opbouwen van een training of verkeerd schoeisel ook risicofactoren voor het krijgen van de blessure.

De klachten kunnen verschillen van persoon tot persoon. De pijn wordt meestal ervaren rond de knieschijf, maar kan ook in de gehele knie gevoeld worden. De pijn aan de knieschijf wordt erger wanneer je hurkt, knielt, traploopt, hardloopt of fietst.

Daarnaast kan de knie dik en stijf zijn en een krakend geluid maken wanneer je je knie beweegt. Dit krakende geluid is overigens niet erg. De pijn in de knie wordt minder tijdens het strekken van de knie of tijdens rust.

“Een paar weken geleden een onverwachte beweging gemaakt tijdens het squashen, waardoor ik erg veel pijn aan mijn knie ervaarde. Ik kon gelijk terecht bij Curfs Fysio en ben erg goed geholpen.”

Het stellen van de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom

Om de diagnose te stellen, zal de fysiotherapeut een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Hierbij wordt naar zowel de knie gekeken als de romp, heupen, enkels en voeten. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar eventuele afwijkingen in de stand of een verschil in beenlengte.

De knie zelf wordt onderzocht om andere oorzaken van kniepijn uit te sluiten zoals een meniscusscheur of artrose. In sommige gevallen wordt er een aanvullend onderzoek met bijvoorbeeld een röntgenfoto of MRI-scan gedaan om deze andere oorzaken van kniepijn uit te sluiten.

Wat is de behandeling bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

Bij het patellofemoraal pijnsyndroom zijn operaties niet zinvol. Rust, pijnstillers, oefeningen of in de meeste gevallen een combinatie daarvan kunnen de pijn verminderen.

Onze fysiotherapeuten kunnen zorgen voor pijnvermindering door het aanbieden van bijvoorbeeld krachtoefeningen voor de bovenbeen- en heupspieren, oefeningen voor de balans van de knie, heup en romp en het intapen van de knie. Door de druk op de knie te verminderen door sterkere spieren, neemt de belasting af en wordt de pijn minder.

Daarnaast kan je de activiteiten die zorgen voor de pijn zo veel mogelijk vermijden. Dit zijn activiteiten zoals fietsen met hoge weerstand of laag zadel, diep squatten, diepe leg-press en traplopen.

Fysiotherapie bij Curfs Fysio & Sport

Curfs Fysio & Sport is een praktijk voor fysiotherapie, revalidatie en training. Je kunt met iedere soort klacht bij ons terecht. Met ervaring in de topsport en met kennis van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen, streeft de praktijk naar het beste op het gebied van curatieve én preventieve zorg voor iedereen.

Je kunt bij ons terecht in een van onze praktijken in Gulpen, Hulsberg, Margraten, Oirsbeek, Valkenburg en Voerendaal. Maak bij klachten een afspraak via de website of door te bellen en dan zien we je graag in één van onze praktijken.