2.  » Fysiotherapie bij een peesontsteking in de schouder

Fysiotherapie bij een peesontsteking in de schouder

oktober 2022
Peesontsteking schouder

Bij een peesontsteking in de schouder is pijn het meest kenmerkende symptoom. Om deze reden wordt de aandoening ook wel het subacrominaal pijnsyndroom genoemd. De pijn bevindt zich namelijk onder het schouderblad (de scapula).

De grote beweeglijkheid van het gewricht zorgt ervoor dat de schouder veel kan, maar dit maakt de schouder ook relatief kwetsbaar. De pezen onder het schouderdak kunnen geïrriteerd raken en vervolgens gaan ontsteken.

Omdat de blessure vaak te maken heeft met overbelasting, ligt de sleutel tot herstel vaak in het anders belasten van de schouder. Wij vertellen hier graag meer over.

Wat is er precies aan de hand bij een peesontsteking in de schouder?

Onder het schouderblad lopen verschillende pezen. De pezen verbinden de verschillende botstukken en spieren met elkaar en lopen over een slijmbeurs. De combinatie van een ontstoken pees en een ontstoken slijmbeurs komt hierdoor dan ook vaak voor. Hoewel er een verschil zit tussen beide aandoeningen, zien wij vaak dat beide structuren in meer of mindere mate betrokken zijn.

De reden dat de pees ontstoken raakt, is dat deze niet soepel door de peesschede glijdt. Dit kan komen doordat de pees te vaak heen en weer glijdt, of doordat deze onvoldoende ruimte heeft (impingement). Bij bepaalde houdingen zoals bovenhands werken, is de ruimte in de schouder relatief klein. Hierdoor neemt de kans op peesklachten toe.

De kans op peesklachten wordt ook groter wanneer de schouder stevige schokken te verwerken krijgt (botsing, trauma) of wanneer de schouderspieren niet in goede conditie zijn. Door dit laatste worden bewegingen niet optimaal uitgevoerd. In sommige gevallen kan ook verkalking in de pees de oorzaak zijn van de ontsteking.

Bij onze behandeling vinden wij het belangrijk om de reden van ontsteking te achterhalen, omdat wij ook de oorzaak weg willen nemen. Dat is de enige manier waarop u zeker kunt zijn dat de blessure niet terugkomt.

Peesontsteking schouder

Tijdens het voetballen een meniscus blessure opgelopen. Ik kon direct terecht bij Curfs Fysio. Na een aantal behandelingen stond ik alweer op het veld. Dank voor de goede zorg!

De behandeling van een ontstoken schouderpees bij Curfs

De behandeling van een peesontsteking in de schouder is een behandeling die tijd en expertise nodig heeft. Het te snel weer volledig belasten van de schouder kan ervoor zorgen dat de klachten terugkomen of zelfs verergeren.

Om deze reden richten wij onze therapie heel zorgvuldig in en beginnen we altijd eerst met een grondig lichamelijk onderzoek en anamnese. Wanneer nodig kunnen wij ook echografie inzetten om structuren beter in kaart te brengen.

Wij brengen de oorzaak van de peesontsteking in kaart, zodat we deze gericht kunnen behandelen. Bij deze behandeling hebben wij verschillende technieken tot onze beschikking.

Wanneer de blessure ontstaan is door een beweging die niet goed is uitgevoerd, dan helpen wij u bij het wel goed uitvoeren van de beweging. Vaak hangt dit samen met zwakte van specifieke spieren die ervoor zorgen dat de schouder op de juiste manier beweegt. Door deze spieren te versterken wordt de schouder stabieler en ontstaat er meer ruimte voor structuren zoals de pezen en slijmbeurzen.

Waarom kiezen voor Curfs Fysio & Sport

Wij beschikken in onze praktijk over alle benodigdheden voor uw herstel. Niet alleen zijn onze therapeuten ervaren en kundig, we hebben ook speciale apparatuur. Onze apparaten maken geen gebruik van gewichten, maar van luchtweerstand. Hierdoor kunt u bewegen met een zeer constante tegendruk en belasting uitvoeren. Dit is met name belangrijk voor blessure zoals een peesontsteking, omdat er door deze manier van belasten geen onevenredige belasting kan ontstaan.

We nodigen je uit om contact met ons op te nemen wanneer je last hebt van schouderklachten. Wij informeren je graag over de mogelijkheden die wij je kunnen bieden om volledig te herstellen.

verbergen